Pomorska Droga św. Jakuba

RECReate - rewitalizacja europejskiego szlaku kulturowego
na obszarze Południowego Bałtyku

Wednesday, 24 July 2013 14:10
Pomorska Droga św. Jakuba

zobacz na mapie

• Wychodzimy z centrum ’Wolina (0,0 km), kierując się na południe, w stronę brzegów ’Zalewu Szczecińskiego.
  • W pewnym momencie wchodzimy na drogę gruntową i zgodnie z oznakowaniami szlaku pieszego do Świnoujścia wędrujemy w kierunku wałów przeciwpowodziowych, ciągnących się wzdłuż zalewu.
  • Tuż za tablicą informacyjną wchodzimy na drogę betonową (2,8 km) i idziemy aż do zabudowań wsi Płocin (4,4 km).
  • Tutaj skręcamy w lewo i krótkim odcinkiem drogi asfaltowej, a następnie polną drogą idziemy prosto do Sułomina (6,7 km), wsi znanej z odbywającej się tu do 2012 r. imprezy country „Western Piknik” (www.sulomino.info) (od 2013 r. piknik będzie się odbywał w Wolinie). Tutaj także znajduje się dobrze zorganizowana baza turystyczna w postaci pola namiotowego, domków kempingowych oraz kwater prywatnych.
  • Wchodzimy na drogę leśną w kierunku Karnocic (9,1 km) i dalej utwardzoną ścieżką przeciwpożarową w kierunku zachodnim.
  • W tym miejscu istnieje drugi wariant wędrówki przystosowany jedynie dla pielgrzymów pieszych. Ścieżka jest wąska i pełna przeszkód. Atrakcją są jednak malownicze widoki z wysokiego klifowego brzegu Zalewu Szczecińskiego.
  • Zdecydowanie łatwiejszą opcją jest jednak kontynuacja marszu drogą przeciwpożarową. Wchodzimy na teren ’Wolińskiego Parku Narodowego (9,5 km) i niebieskim szlakiem idziemy przez las, pośród silnie rozczłonkowanych wzgórz morenowych.
  • Po wyjściu z terenów leśnych wchodzimy do Lubina (14,9 km) i skręcamy w prawo.
  • Wcześniej oznakowany skręt w stronę Wzgórza Zielonka, z którego rozpościera się jeden z najpiękniejszych widoków na Pomorzu – panorama wysp tzw. delty wstecznej Świny, wody Zalewu Szczecińskiego, jeziora Wicko oraz na horyzoncie Morza Bałtyckiego. Widać stąd nie tylko Świnoujście i Międzyzdroje, ale przy dobrej pogodzie również wybrzeże ’wyspy Uznam po niemieckiej stronie.
  • Wijącą się drogą leśną docieramy do Jeziora Turkusowego (16,1 km), które powstało w dawnym wyrobisku kredy, czemu zawdzięcza swój nietypowy kolor.
  • Obok jeziora, na tzw. Piaskowej Górze, znajduje się punkt widokowy. Przy słonecznej pogodzie doskonale widać stąd turkusowy odcień wód zbiornika.
  • Schodzimy na dół w kierunku Wapnicy (17,2 km), gdzie wchodzimy na drogę asfaltową.
  • Po kilkudziesięciu metrach dochodzimy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo, w ul. Okrągłą, i idziemy drogą betonową do wsi Wicko (19,3 km).
  • Ulicą Żwirową wychodzimy na drogę gminną i kierujemy się w stronę Zalesia (20,7 km).
  • Po drodze mijamy dawny bunkier, w którym mieści się unikatowa ekspozycja związana z tajną niemiecką bronią – pociskami V-3. To minimuzeum znajduje się w miejscu dawnego poligonu doświadczalnego tej broni. Tuż obok widoczne są pozostałości stanowisk ogniowych (wyrzutnie) tych pocisków.
  • Idziemy dalej drogą asfaltową, pod wiaduktem drogi szybkiego ruchu S3 i mijając stację benzynową, wchodzimy ul. Niepodległości do ’Międzyzdrojów (24,5 km).

Materiał fotograficzny z zachodniopomorskiego odcina Pomorskiej Drogi św. Jakuba.
Autorzy zdjęć: Tomasz Duda, Robert Stachnik, Bożena Wołowczyk

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.